Staigāšana pa veloceliņu izmaksā 5 līdz 20 latus

Prieks, ka Tukumā, ierīkojot daudzos veloceliņus, domāts par pilsētnieku drošību. Diemžēl, to ignorējot, savu un citu veselību apdraud kājāmgājēji.
Diemžēl cilvēki ļoti lēni pierod pie visa jaunā, un pirmā reakcija visbiežāk ir vai nu protests, vai ignorance. To, ka iela paredzēta mašīnām un mesties zem to riteņiem nav prātīgi, cilvēki ir sapratuši, bet ka arī uz veloceliņa gājēji nedrīkst atrasties – to vēl ne. Liela daļa gājēju spītīgi pārvietojas tā, it kā pilsētā nevis būtu izbūvēti veloceliņi, bet paplašināti trotuāri. Jo, kamēr cilvēks nav pārvietojies ar divriteni, viņam nav ne jausmas, ka uz ietves varētu būt jārēķinās ar kādu citu. Bet braukt ar divriteni pa ielu, ja līdzās ir veloceliņš, ir aizliegts. Tieši tāpat ir aizliegts kājāmgājējiem iet pa veloceliņu!
Ne jau žurnālistiem, bet gan Ceļu policijai vajadzētu gājējus brīdināt, brīdināt un vēlreiz brīdināt, ka pa veloceliņu staigāt ir bīstami. Diemžēl laikam jau policisti ir tur, kur ”plūst nauda”, nevis gājēji, tāpēc es kā cilvēks, kurš pārmaiņus ir gan kājāmgājējs, gan autobraucējs, gan velosipēdists, mēģināšu izlīdzēt Ceļu policijas darbā.
Ceļš izkārtots loģiski
Tieši domājot par gājēju drošību, pārvietošanās zonas ir sadalītas ļoti loģiski:
1) braucamā daļa autotransportam, 2) līdzās brauktuvei veloceliņš,
3) vistālāk no abām braucēju zonām – gājēju celiņš jeb trotuārs. Tātad, pateicoties veloceliņiem, gājēji ir pārcelti vēl drošākā attālumā no autotransporta. Tomēr, ja velobraucēji rēķinātos, ka uz veloceliņa ir drošībā, pat bail iedomāties, cik reižu būtu saskrējušies ar aizsapņojušamies, neuzmanīgiem vai vienkārši bezkaunīgiem gājējiem. Tipiskākās gājēju izraisītās bīstamās situācijām ir šādas: iet bērns. Velosipēds pārvietojas ļoti klusu – gājējs to nedzird. Te pēkšņi, kā jau tas ar bērniem mēdz notikt, viņš metas uz veloceliņa, lai aplūkotu kukainīti vai paceltu nokritušu rotaļlietu. Ja ritenis ir pāris metru attālumā, tas pie labākās gribas nevar paspēt apstāties. Pieaugušie! Stingri turiet pie rokas bērnus, ja ejat pa trotuāru, kam līdzās ir veloceliņš.
Bērnu ratiņi. Pa trotuāru velobraucējam pa priekšu iet jaunā māmiņa ar zīdaiņa ratiņiem. Pēkšņi viņa izdomā pāriet ielas otrā pusē, un, nepaskatoties ne pa labi, ne kreisi, ne atpakaļ, griež bērna ratiņus par 90 grādiem tieši uz veloceliņa. Ja notiktu sadursme, pati māmiņa paliktu drošībā, jo ir taču uz trotuāra. Jaunās māmiņas! Izstumt ratiņus uz veloceliņa ir tas pats, kas uzripināt tos uz ielas.
Aizpļāpājušās kundzītes. Gan pa trotuāru, gan veloceliņu lēnā solī iet (vai stāv) divas, trīs vai pat četras kundzītes. Tuvojas riteņbraucējs un iedzinkstina zvaniņu. Nekādas reakcijas. Piebraucot tuvāk, velobraucējs skaļi sauc: ”Lūdzu, malā! Malā!” Tad gan beidzot ir reakcija, kundzītes uz velobraucēju paskatās tik bargu seju, it kā tas būtu iebraucis viņas puķu dobē. Pagalam absurda situācija. Cienījamās dāmas! Ceļus satiksmes noteikumu 2.panta 26. punkts nosaka, ka ”gājēji uz brauktuves nedrīkst kavēties vai bez vajadzības apstāties”. Tātad arī uz veloceliņa nedrīkst stāvēt un klačoties.
Ceļu satiksmes noteikumi un sodi
VAS «Ceļu satiksmes drošības direkcija» sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa, atbildot uz NTZ jautājumu par veloceliņu lietošanu, skaidro:
”Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem tiek izšķirti velosipēdu ceļi (apzīmēti ar 413. ceļa zīmi), kas ir paredzēti velosipēdu braukšanai, bet pa kuriem, netraucējot velosipēdus, atļauts pārvietoties arī gājējiem, kā arī gājēju un velosipēdu ceļi (apzīmēti ar 415., 416. vai 417. ceļa zīmi), pa kuriem atļauts pārvietoties gan velosipēdiem, gan gājējiem.
Ja ceļš apzīmēts ar 415. ceļa zīmi (kā, piemēram, pie Ozoliņu kapiem), pa to visā platumā atļauts pārvietoties gan gājējiem, gan velosipēdistiem un savstarpējās šo satiksmes dalībnieku priekšrocības nav noteiktas, bet pa 416. vai 417. ceļa zīmi apzīmētiem ceļiem (kādi ir visā Tukuma pilsētā) pa vienu pusi atļauts braukt tikai ar velosipēdiem, bet pa otru pusi – pārvietoties gājējiem.
Ja gājējs iet pa veloceliņu? Par gājējiem noteikto pienākumu neievērošanu, t.i. par traucējumu radīšanu velosipēdu braukšanai, kā arī par pārvietošanos pa daļu, kas paredzēta tikai velosipēdu braukšanai, var tikt piemērots administratīvais sods 5 līdz 20 latu apmērā.
Ja velosipēdists brauc pa ielu? Kā minēts CSN 230. panta 6. daļā, ”velosipēdu vadītājiem aizliegts braukt pa ceļu, ja tam blakus atrodas velosipēdu ceļš.” Par šo pārkāpumu ir noteikts sods – brīdinājums vai naudas sods no 5 līdz 20 latu apmērā.
P.S. Hei, ceļu policisti! Tukumā atklāta neizmantota naudas rene!












Pievienot komentāru