Vai Tukuma novada domes priekšsēdētājam vajadzīgs otrs vietnieks?

Kopš novembra, kad Tukuma novada domi sāka vadīt Ēriks Lukmans («Tukuma pilsētai un novadam»), domes priekšsēdētājam ir tikai viens vietnieks.
No malas raugoties, tā pat šķita ļoti dabiska notikumu attīstības gaita… Divi vietnieki – Aivars Volfs un Indulis Zariņš – savulaik, novadu izveidojot, bija lielisks pagaidu risinājums, faktiski jau lojalitātes nodeva aktīviem novada izveides un partijas «Tukuma pilsētai un novadam» pārstāvjiem. Savējiem, pārmaiņas atbalstošajiem taču vieta domē bija jāatrod… Šķita, ka A. Volfam tā bija pasmaga atgriešanās pēc vēl smagāka perioda, kas pavadīts Saeimas deputāta krēslā. Pasmaga, jo krēsls domē jau negarantē reālus darba pienākumus un attiecīgi ne vienmēr sasniedzami un arī citiem redzami darba augļi. Citādi tas bija ar vietnieku I. Zariņu. Jau sākotnēji viņa uzdevums ”pārejas periodā” bija koordinēt darbu pagastos. Bet ko tagad, kad pagastu pārvaldes izveidotas, izveidots arī vienots komunālās saimniecības uzņēmums?… Jāteic, jau atbrīvotā (lasiet – ar atsevišķu amata algu atzīmētā) domes Teritoriālās Attīstības komitejas priekšsēdētāja vieta likās visnotaļ piedauzīgs risinājums. Katrā ziņā, nebija skaidrs, kā vietnieki, viņu darba pienākumi iekļausies savulaik paša Ē. Lukmana izstrādātajā domes administratīvā aparāta atbildības un arī atalgojuma sistēmā. Un nu uzzinām, ka ”kuluāru sarunās” jeb ”partijas diskusijās tiek pieņemts lēmums” atjaunot domes priekšsēdētāja otrā vietnieka krēslu…
Lai izvairītos arī no redakcijas un žurnālistu iesaistīšanās ”kuluāru sarunās”, par plānotajām pārmaiņām un, kas jo svarīgāk, to nepieciešamības pamatojumu iknedēļas preses konferencē izvaicājām domes priekšsēdētāju Ē. Lukmanu.
– Ir satraucoši, ka nu arī, kā mums šķita, visnotaļ demokrātiskajā un salīdzinoši labi pārskatāmajā Tukuma novada pašvaldībā no valsts tiek pārņemta tā slepenības politika amatu dalīšanā, kas mums – iedzīvotājiem, tik ļoti nepatīk valsts struktūrās un parlamentā, un ko arī sabiedrisko procesu pētnieki uzskata par labas pārvaldības principiem neatbilstīgu.
– Būs grūti sniegt plašus komentārus, jo politiskā pieredze man nav tik liela. Es vairāk to vērtēju no saimnieciskās puses. Taču domāju, ka vietnieka izvirzīšana būtu jāatstāj deputātu ziņā – iedzīvotāji ievēlēja deputātus un viņiem jāpaļaujas uz savu pārstāvju viedokli, jo deputāti no sava vidus izvirza priekšsēdētāju un citas vēlētās amatpersonas.
– Kā prasīt atbildību? Lūgt deputātam sabiedrībai skaidrot savu lēmumu?
– Protams, deputātam būtu jāskaidro, kāpēc tiek pieņemts šāds vai cits lēmums, kāpēc tiek virzīts šis vai cits kandidāts? Deputāta, partijas vai domes viedokli var prasīt iedzīvotāju sapulcēs, konsultatīvajās sanāksmēs.
– Kad tikko bijāt ievēlēts, šķita, ka papildu vietniekus jums tomēr nevajadzēs?
– Ievēlēšanas brīdī vajadzēja saprast, kādi pienākumi jaunajā amatā man paliks no vietnieka darba un kas būs jānodod vietniekam. Iepriekš biju vietnieks izglītības, administratīvajos un budžeta plānošanas jautājumos, bet otra vietnieka pārziņā bija saimnieciskais un uzņēmējdarbības veicināšanas bloks. Par to, kā varētu izskatīties jaunais pārvaldības modelis, diskusiju sākām jau pagājušajā gadā – vai paliek viens vietnieks, vai divi vietnieki ar pārdalītiem pienākumiem, ņemot vērā aktualitātes.
– Un kādas tad varētu būt vēl viena vietnieka vērtās aktualitātes?
– 2015. gadā aktuāla joma būs jaunais Eiropas plānošanas periods – projektu sagatavošana, stratēģiju izstrāde, rīcības plāna veidošana, lai apgūtu Eiropas līdzekļus. Un bija viedoklis, ka tam vajadzīga politiskā pārraudzība….
– Bet tam jau domē ir vesela Attīstības nodaļa, kas jau to visu ir sekmīgi darījusi un dara..
– Ir izpildvara un ir politiskā pārraudzība, kas dod mērķus, virzienus, galvenos uzdevumus, saskaņo instanču darbību…
– ?!? Tā ir deputātu loma…
– Deputāti šos uzstādījumus veic, bet priekšsēdētājs un vietnieks ir viedokļu paudējs, amatpersona, kas ar to strādā ikdienā.
– Vai kaut kas konkrēts jau ir izlemts?
– Iespējams, šī mēneša komitejas par to runās, bet šobrīd ir diskusijas. Domes priekšsēdētājam, kas veido komandu, ir jāņem vērā visi viedokļi, un tas viņu atšķir no iestādes vadītāja, kas attiecības ar savu komandu veido uz līguma vai rīkojuma pamata. Politiskajā vai vēlētajā pārvaldē priekšsēdētājs neizdod rīkojums par savu vietnieku iecelšanu amatā – to pieņem dome. Tāpēc priekšsēdētājam, ejot uz domes sēdi, jāņem vērā viedokļi gan partijā, kuru viņš pārstāv, gan citu domes deputātu viedoklis, jo vietnieks ir vēlēts amats. Ja viedokļi ir dažādi, jādiskutē – mans uzdevums ir pārliecināt kolēģus, sabiedrību, sadarbības partnerus, ka piedāvātais modelis ir racionālākais un attīstību veicinošs.












Add comment