Domē jauni darba samaksas nosacījumi
No 1. martā novada domē stājušies spēkā jauni darba samaksas nosacījumi. Vienai daļai darbinieku tas nozīmē algas pieaugumu no dažiem līdz pat pārdesmit latiem, citiem tikpat lielu algas samazinājumu, sākot ar aprīli. Kā uzskata darba samaksas sistēmas autors, domes priekšsēdētāja vietnieks Ēriks Lukmans, šādas reformas nevar veikt vienā dienā vai mēnesī un par tās pareizību norādīs reālā dzīve.
Mēs interesējāmies, kas ņemts par pamatu tās veidošanai un vai ekonomiskā situācija valstī un pilsētā ietekmē pašvaldības darbinieku atalgojumu.
– Ko ņēmāt par pamatu, izstrādājot jauno darba samaksas sistēmu?
– Novada domes darbinieku alga piesaistīta vidējai darba samaksai valstī (Ls 471), kura tiek pārskatīta reizi gadā. Kā mainās vidējā darba alga, tā mainīsies administrācijas izdevumi. Pašu sistēmu veidojām, pamatojoties uz profesiju klasifikatoru, kurā iekļauts amatu apraksts un pamatnostādnes par nepieciešamajām zināšanām, izglītību. Tieši izglītība ir viens no būtiskākajiem nosacījumiem mūsu darba samaksas nolikumā.
– Vērtējāt, vai tā ir jebkāda izglītība vai atbilstoša ieņemamajiem amatam?
– Šobrīd vērtējām, vai tā ir augstākā izglītība vai kāda cita. Perspektīvā vērtēsim vēl sīkāk – vai darbiniekiem ir izglītība atbilstoši ieņemamajam amatam. Pagaidām šis kritērijs ir atvērts. Ir jāsaprot, ka darba samaksas sistēmu neveido vienā dienā, tam vajadzīgs laiks un prakse, vismaz gadu.
– Jaunā apmaksas kārtība stājās spēkā no 1. marta. Kāpēc tas nenotika jau no 1. janvāra?
– Pirmkārt, tad visus darbiniekus vajadzēja brīdināt jau 30. novembrī. Taču jaunā sistēma tobrīd vēl nebija izstrādāta, to apstiprināja tikai decembra domes sēdē. Mēs nevaram izteikt brīdinājumu ar atpakaļejošu datumu. Līdz 30. janvārim mēs darbiniekus brīdinājām, februāris bija pārejas mēnesis un no 1. marta vai 1. aprīļa sistēma sāk darboties. Tiem, kuriem alga nemainās vai palielinās, jau šomēnes maksās pēc jaunās atalgojuma sistēmas, bet tiem, kuriem samazinās, atbilstoši likumam mēnesi maksā vidējo izpeļņu, bet no 1. aprīļa – samazināto algu. Tādējādi būsim izpildījuši valsts diktēto prasību, ka no 1. aprīļa jāstājas spēkā vienotai atlīdzības sistēmai.
Plānots ekonomiski
– Šī gada pašvaldības budžetā algas plānojāt pēc jaunās vai vecās sistēmas?
– Pēc jaunās. Ir 35 amati, kuriem ir algas pieaugums (pieaugums līdz pat Ls 107) un 41 amats, kuriem ir samazinājums (līdz pat Ls 144).
– Šībrīža ekonomiskajā situācijā domes algas vienalga šķiet lielas. Jo īpaši tāpēc, ka pašvaldībā neienāk plānotais budžeta finansējums. Vai jūs domes darbinieku algu apmēru vērtējāt arī šādā griezumā?
– Protams. Ekonomiski izvērtējām, ko varam atļauties maksāt un ko nevaram. Turklāt mūsu darba algas sistēmā maksimālais algas apmērs vismaz par 50% ir mazāks nekā valsts definētais maksimums. Otrs ierobežojums darba samaksas apmēram ir tā saucamā normatīvā amatalga, kura piesaistīta domes priekšsēdētāja amatalgai Ls 1377 un tiek matemātiski izrēķināta. Pārējās algas ir par pakāpi mazākas, piemēram, izpilddirektoram ir par 20% mazāka alga (Ls 1102) nekā domes priekšsēdētājam utt. Ja samazinās lielākā alga, automātiski samazinās visas pārējās. Atliek sarindot darbiniekus atbilstoši amatalgas grupām atbilstoši izglītībai, atbildībai…
– Un kur paliek darba kvalitāte, pašiniciatīva?
– Lai ietvertu arī to, vajadzīgs ilgāks laiks un atestācija.
– Bet tad iznāk tā – viens klusi un mierīgi strādā domē gadiem un visi zina, ka no viņa neko daudz nevar prasīt… Cits spriedumos nav darba devējam ērts, bet ar darba kvalitāti viss ir kārtībā.
– Nav gluži tā, ka algu izrēķina matemātiski. Pēc tam, kad melnraksts uzlikts uz papīra, vadības grupa kopā ar nodaļu vadītājiem izvērtē katru darbinieku. Par to, ko jūs minējāt, varu teikt, ka ņemam vērā darba apjomu, specifiku, sarežģītības pakāpi – tas rada iespēju nodaļas vadītājam variēt. Taču, kā jau teicu, sistēma ir pilnveidojama.
– Vai jaunie nosacījumi attiecas arī uz iestādēm, uzņēmumiem?
– Pozitīvais, ka tajā esam iekļāvuši ne vien domes, bet arī Tukuma ledus halles, SIA «Tukuma ūdens» un SIA «Tukuma siltums» darbiniekus. Bet perspektīvā sistēma varētu iekļaut SIA «Tukuma slimnīca», SIA «Piejūra», SIA «Irlavas slimnīca» darbiniekus.
– Tātad sekretāre domē saņem tikpat, cik pagasta pārvaldē?
– Nē. Pārvaldes sekretāres darba apjoms ir daudz lielāks nekā skolā vai iestādē. Viņai šajā rangā ir augstākais līmenis novadā, tālāk seko izglītības pārvalde un sociālais dienests, pēc tam pagastu pārvaldes, pakalpojumu centri un iestādes. Tāpat arī finanšu sfērā – novadā ir tikai viens galvenais grāmatvedis, pārējiem ir katram tam pakārtots amata apraksts, nosaukums un atalgojums. Turklāt te tiek ņemts vērā, cik lieli finanšu līdzekļi ir konkrētas iestādes apritē.
– Jūs pārņēmāt arī Tukuma rajona padomes darbiniekus. Vai viņu darba samaksu noteicāt pēc jaunajiem noteikumiem?
– Darbiniekus pārņēmām, un pēc jaunās atalgojuma sistēmas viņi sāks strādāt pēc 1. aprīļa, šobrīd viņi ir brīdināti par algu samazinājumu, jo rajona padomē bija nedaudz lielākas algas.
– Jūs gribat teikt, ka dome šiem cilvēkiem maksā tik, cik viņš saņēmis iepriekšējā vietā, lai gan pati iestāde jau pāris mēnešus likvidēta?
– Rajona padomes reorganizācija nenozīmē, ka ar darbinieku tiek pārtrauktas darba attiecības. Darbinieki turpina strādāt novada domē, uz viņiem attiecas tie paši nosacījumi, kādi uz citiem – viņus brīdinās par algu samazinājumu un no 1. aprīļa tās novienādosies ar domes algām.
– Domē jau kādu laiku strādā vairāki jauni darbinieki, tostarp arī bijušie pagastu vadītāji Daiga Reča un Guntis Bondars, taču konkurss uz šiem amatiem netika rīkots. Un šie nav vienīgie gadījumi. Šķiet, tādējādi dome arvien vairāk kļūst par noslēgtu iestādi, kurā neviens no malas iekļūt nevar – tikai savējie.
– Atbilstoši normatīvajiem aktiem valsts un pašvaldību iestādes drīkst piedāvāt darbu saviem darbiniekiem – to ļauj Darba likums un domes koplīgums. Gan Daiga Reča (juriste sociālajā dienestā), gan Guntis Bondars (dzīvokļu nodaļas vadītāja palīgs) bija mūsu darbinieki pagastos un viņiem bija atbilstoša kvalifikācija, lai šo darbu darītu.
– Bet domes koplīgums taču ir apturēts…
– Mēs esam apturējuši dažus punktus saistībā ar darba samaksu – prēmijām, piemaksām un kompensācijām, bet pats koplīgums ir spēkā. Taču tiks veidots jauns pašvaldības koplīgums un sociālo garantiju nolikums.
– Vērtējot kopējo darba algas fondu – šogad tas pieaudzis vai samazinājies?
– Noteicām, ka administrācijas izdevumiem nevar izlietot vairāk par 10%, mums pat ir mazāk. Esam iekļāvušies pagājušā gada darba algas fondā ar visām rajona padomes institūcijām un darbiniekiem. Turklāt pērn darba algas fondu samazināja vairākkārt – pirmoreiz pavasarī par 20%, otrreiz augustā – pēc lineārās shēmas – jo lielākas algas, jo lielāks samazinājums. Un arī šajā gadījumā pēc jaunās shēmas daudziem algas samazinātas.
Atalgojums Tukuma novada domē
Kā minēts 2010. gada darba samaksas projektā, novada domes priekšsēdētāja alga ir – Ls 1377*, domes priekšsēdētāja vietnieku alga – Ls 1239, pašvaldības izpilddirektora – Ls 1102, nodaļu vadītāju – Ls 771.
Darba samaksa juridiskajā nodaļā (trīs darbinieki) – no Ls 664 līdz Ls 771; finanšu nodaļā (10 darbinieki) – no Ls 441 līdz Ls 771; attīstības nodaļā (pieci darbinieki) – no Ls 521 līdz Ls 771; arhitektūras nodaļā (seši darbinieki) – no Ls 591 līdz Ls 771; kultūras, sporta un sabiedrisko attiecību nodaļā (četri darbinieki) – Ls 521 līdz Ls 771; administratīvajā nodaļā (19 darbinieki) – no Ls 197 līdz Ls 771; komunālajā nodaļā (4 darbinieki) – Ls 521 līdz Ls 771; īpašumu nodaļā (8 darbinieki) – Ls 388 līdz 771; dzīvokļu nodaļa (četri darbinieki) – Ls 441 līdz 771; dzimtsarakstu nodaļā (četri darbinieki) – Ls 197 līdz Ls 771; bāriņtiesā (astoņi darbinieki) – Ls 441 līdz Ls 771; pašvaldības policijā (17 darbinieki) – Ls 98,50 līdz Ls 771; tūrisma informācijas centrā (pieci darbinieki) – Ls 197 līdz Ls 771.
* Darba algas norādītas pirms nodokļu nomaksas.





















Add comment