Arī sakopjot un restaurējot var sabojāt

29. februārī Durbes pilī tika noorganizēta konference «Kultūras mantojuma identifikācijas un pētniecības problēmas: Tukuma pilsētas piemērs». Tā bija veltīta Tukuma muzeja direktores Agritas Ozolas grāmatas «Tukums. Vecpilsēta. Ielas, nami un iedzīvotāji» atvēršanai. Konferencē uzstājās vairāki Latvijas kultūras, vēstures un pieminekļu aizsardzības grandi, paverot skatu uz mūsu pilsētu citu pilsētu kontekstā, uzsverot labo un norādot uz problēmām, kā arī ieskicējot kultūras un vēstures pieminekļu aizsardzības vīzijas. Martā jau rakstījām par multikulturālismu, kas valdījis mūsu pilsētā kopš pašiem tās pirmsākumiem, un Tukuma pili, bet 12. aprīlī – par koka ēkām mūsu pilsētā.
SIA «Arhitektoniskās izpētes grupa» arhitekts Ilmārs Dirveiks konferencē stāstīja par mazpilsētas vēsturisko centru kā nozīmīgu pilsētas tēla daļu:
– Piedāvāju savas pārdomas un subjektīvus spriedumus par mazpilsētu vēsturisko centru šodienu, kā arī par dažiem praktiskās rīcības aspektiem.
20. gadsimtā mazpilsētās parādījies jauns jēdziens, proti, "jauns centrs" paralēli vecajam centram. Kā tālāk funkcionēt pilsētas vēsturiskajam centram? Vai ir iespējama līdzāspastāvēšana? Vai ir kāds drauds? Kas būtu jādara?
Sīpols, kas veido īpašo vidi
– Protams, vēsturiskajam centram ir savas īpašības, kādas nav jaunajam. Bet, izrādās, šīs īpašības ir ļoti trauslas un ātri zaudējamas. Ir par maz paziņot, ka vēsturiskais centrs ir ļoti nozīmīgs un vērtīgs, jo mazpilsētu veidojošie faktori – siluets, ainava, mērogs, detaļas, izrādās, ir arī jaunajam.
Viens no nozīmīgiem jēdzieniem ir "vieta". Par šo jēdzienu kultūras mantojuma aspektā runājam jau sen. 20. gadsimta 70. gados filozofiskajos un laikmetīgajos arhitektūras apcerējumos parādījās tāds jēdziens kā "bezvieta", "bezvietība" – ar to saprot tādas vietas, kas nepārdomātu darbību rezultātā tika iznīcinātas. Mazpilsētās tuvu vēsturiskajam centram vai iegraužoties tajā parādījās pilnīgi jaunas struktūras, kas nāca kā gatavi uzstādījumi ar gatavu savu autentiskumu. Arī tam ir savs siluets, mērogs…
Savukārt internacionālisms arhitektūrā un visa standartizācija, milzīgie mērogi – tas tradicionālo bīdīja nost. No tā izriet jautājums: "Ko tālāk?"
Vispārfilozofiskajos apcerējumos pastāv arī koncepcijas, kas jautā: "Kas ir tradicionālā vide mūsdienās? Varbūt mūsdienu tradicionālā vide ir urbānā?" Un – ko darīt ar vēsturisko, kas veidojas simtiem gadu un rada savas īpašās sajūtas? Ko darīt ar vēsturisko mērogu, kam nāk virsū šie jaunie veidojumi, kas arī ir it kā tradicionāli?
Mazpilsētā ir tāds fenomens: tie, kas te dzīvojuši un auguši, tiecas prom, bet tie, kas dzīvojuši lielā pilsētā, savukārt sapņo par dzīvi mazpilsētā. Iemesli, kādēļ rauties prom no mazpilsētām, nav tikai sociāli ekonomiski. Izrādās, iemesli ir arī emocionāli. Tā ir nekopta, gadiem ilgi nesakārtota vide, kas cilvēku nospiež, nolaistība, nekoptas detaļas. Kuram mūsdienās gribas tādā dzīvot?
Bet vēsturiskās apbūves priekšrocības mums ir jāapzinās, lai tās aizstāvētu. Piemēram, šis patiesums, kurš veidojas vēsturiskās mazpilsētās, gadu desmitiem, gadu simtiem uzslāņojoties – vienai ēkai uz otras, pārbūvēm, faktūrām, izmaiņām, tehnoloģiju, rūpniecības, ekonomikas attīstībai. Šis sīpols, kas veido īpašu vidi, iedarbojas uz mūsu sajūtām un veido emocionālo fonu. Dažādu periodu uzslāņojumi viens uz otra, mēs pievienojam vēl kaut ko – tas laimīgā kārtā veido tās priekšrocības, kuru nav jaunajam.
Attīstība, kas sabojā
– Ļoti nopietnas pārmaiņas mazpilsētu ainavā ienesa elektrība – parādījās koka stabi. Tas bija pirmais radikālais ainavas transformācijas brīdis. Otrs – koka apbūvi daudzviet nomainīja kapitālisma uzplauksmes simbols – ķieģeļu un mūra apbūves, kas stipri atšķīrās no pārējā mēroga.
Ēkas un fasādes, šķiet, pastāv atsevišķi no aktivitātes. Kāds kaut ko pārbūvē, kaut ko maina – jumtu vai logu – mēs it kā dzīvojam atrauti no tā un blakus. Ēkas laika gaitā iegūst patinu – kā jebkurš antikvārs priekšmets. Tie ir nobrāzumi, negludumi, dažādas pārbūves, pārveidojumi. Un tas neapzināti strādā uz mums un veido patīkamo vidi, kas nav sterili perfekta un sveša. Īpaši tāda ir koka apbūve.
Arī daudzveidība kā pretstats vienmuļībai – ar koka, mūra ēkām -, kas veidojusies gadu desmitos. Arī detaļu daudzveidība, nevis tikai arhitektoniskā daudzveidība. Vienā brīdī mēs atrodamies fakta priekšā – noticis neglābjamais un ēka ir sabojāta, kaut kas ir nomainīts – vecā ēkā ielikti plastmasas logi. Tas pats notika arī 20. gadsimta pirmajā pusē.
Mazpilsētas vidi veido koka un mūra ēku līdzāspastāvēšana. Tie ir dažādi materiāli, bet kopumā ārkārtīgi harmonisks veidojums. Mūra ēkas mazpilsētā mēs uztveram kā skulptūras, tās šķiet stabilas. Kopš esam apzinājušies, ka ir ķieģeļu arhitektūra, krāsojums – esam ieguvuši pilnīgi citu skatījumu uz Latvijas mazpilsētas arhitektūru un ielas ainavu. Savukārt koka ēkām ir tāds pakārtots stāvoklis, jo vienkāršāks vērotājs saskata pārāk daudz šo koka ēku… Tās biežāk, ātrāk cieš, vairāk ir sliktākā stāvoklī. Tādēļ vajadzētu tiem, kas darbojas kultūras mantojuma jomā un strādā ar sabiedrību, atrast to līdzsvaru – arī mazpilsētās – ka koka ēka nav sliktāka par mūra ēku.
Ja blakus noliek mūra ēku un ķieģeļu ēku, mēs it kā redzam, ka izceļas ķieģeļu ēka. Koka ēkā savukārt var būt izcils interjers, detaļas. Dažas ēkas jau ar savu arhitektūru spēlē nozīmīgu lomu pat ārpus mazpilsētas mērogiem.
Cīņa ar lielveikaliem ir grūta
– Jaunajām struktūrām ir jāuzliek ārkārtīgi augstas prasības – tām jābūt ļoti kvalitatīvām. Svarīgs ir to novietojums un citi faktori. Mēs varam iegūt ainavu, ko var pārvērst par ikonu, taču mums traucē kaut kāda ļoti dārga, jauna struktūra. Es ar to negribu teikt, ka nevar būt jaunas struktūras. Es gribu teikt, ka tām ir jābūt kontekstā. Bet ļoti maz vajag, lai izjauktu ielas ainavu!
Man ļoti tuvs fotoattēls – Krustpils, 100 metri mazpilsētas ielas – redzama visas Latvijas pēdējo simts gadu vēsture arhitektoniskā un filozofiskā līmenī! Un, interesanti, fotogrāfam aizmugurē un blakus ir parasts mūsdienu lielveikals ar stāvlaukumu – izgrauztu robu mazpilsētas ielas frontē.
Lielveikals ir atsevišķa problēma. Lielveikali jābūvē ārpus centra, bet otrs moments – lielveikals ar savu maģisko magnētismu nosūc cilvēkus no vēsturiskā centra, un viņi dodas uz turieni, tādēļ zaudē mazās bodītes, veikaliņi centrā. Jēkabpilī ir piemērs, kā mēģinājuši "civilizēt" «Rimi» pašā pilsētas centrā. Pati vēlme ir fantastiska un apsveicama! Tur pat var redzēt mēģinājumu ienest reģionālas detaļas. Diemžēl tālāk par tādu "torti" nav tikts… Bet tas tikai rāda, cik ārkārtīgi grūta ir cīņa un cik ļoti tai jāgatavojas.
Brīvības laukums zudis?
– Laukums mazpilsētā ir emocionāla kulminācija. Brīvības laukums Tukumā atbilst vārdam "laukums", ar ko apzīmē plašumu, reprezentablas ēkas. Mazliet ļaušos subjektīvām pārdomām par šo laukumu šodien. Manuprāt, tas ir labs piemērs, kad mazliet pārmērīgas labiekārtošanas aktivitātes pārāk sarežģī vidi. Manuprāt, tas ir liels, blīvi labiekārtots skvērs. Manuprāt, šobrīd Tukumam šis laukums ir zudis. Ir mainīts reljefs. Manuprāt, arī transporta kustību ar daudz lētākiem paņēmieniem var organizēt; Lielā iela – maģistrāle – tomēr ir pārcirsta. Es domāju, ka laukumam cauri ir jālaiž transports. Tukumnieki jau droši vien labāk zina un ir izplānojuši, ka transports ir jānovirza apkārt, bet šī sajūta par nepārtrauktību Lielajai ielai būtu daudz dabiskāka, ja nebūtu šo grandiozo pārmaiņu.
(Pēc I. Dirveika uzstāšanās Tukuma muzeja direktore Agrita Ozola piebilda: "1995. gadā mums pašiem likās, ka Brīvības laukuma izbūve ir varoņdarbs. Tagad varam paskatīties uz to citādi." – Aut.)
Cik svarīgas ir detaļas
– Norvēģijā ir speciāla programma – strādā ar iekšpagalmiem. Daudzi iekšpagalmi mazpilsētās ir atvērti, pieejami publikai. No vienas puses, iekšpagalmos veidojas intīmāka atmosfēra. Bet, no otras puses, tie ir pieejami sabiedrībai. ハis jautājums ir palaists pašplūsmā – reti kurā mazpilsētā ir nopietna programma, lai domātu par iekšpagalmu arhitektūru, tādēļ daudz kas pazūd. Bet iekšpagalmos var atrast īstas pērles! Diemžēl mums nav laika, iekšpagalmi jāglābj paralēli fasāžu, parādes programmai, citādi iekšpagalmos daudz kas var izzust.
Ļoti svarīgi apzināties apzaļumojumu intensitāti, izkārtojumu, vēsturiski veidoto blīvumu. Analizējot vēsturiskos attēlus, faktiski izpētīt, kas konkrētajā mazpilsētā ir raksturīgākais – stādījumi, kas apzināti projektēti…
Tāpat tādas detaļas kā žogi! Svarīgi apzināties konkrētai mazpilsētai raksturīgos žogus un citus elementus.
Neskaitāmi attēli Tukumā rāda bruģi. Un bruģis nav vienkārši akmeņu krāvums. Mēs redzam šo rakstu, teknes u.tml. Domāju, ka nevajadzētu kautrēties atgriezties pie bruģa ielas segumā. Asfalts, kuru bija spiesti likt ielās, kuras intensīvi lieto tūristi – tas ir zaudējums.
Darbs pie individuālām ēciņām prasa īpašu rūpību. Var būt laba griba, bet nepareizs materiāls. Formas, detaļas ir atdarinātas, izmantojot reģionālos ornamentus, taču materiāls nav pareizais, tādēļ rezultāts ir kroplīgs.. Piemēram, it kā ir notikusi restaurācija, bet rezultātā nekas nav palicis no oriģināla. Komercija pāri visam – iznīcina ēku. Bet īpašnieks ir lepns!
Pēdējo 15 gadu domāšana – vide ir sakopta, viss sakārtots, visi apmierināti – izņemot kultūras mantojuma kopējus. Piemērs: ēka ir sakopta, ieguldīta liela nauda, ielikti jaunie logi, rannilas jumts, ierīkots jumta lodziņš; bet – oriģināls ir zaudēts! Tādēļ 21. gadsimta sākuma cilvēku uzdevums – jāprot pamatot, kādēļ mums šķiet, ka šis piemērs ir kroplīgs. Jo – viss taču ir sakopts!












Add comment